Metody
Do podstawowych metod stosowanych w pracy z małymi dziećmi przy wdrażaniu wartości moralnych należą:
- metoda zadaniowa ( powierzanie konkretnych zadań swoim wychowankom)
- metoda modelowania ( dawanie im dobrego przykładu)
- metoda sytuacyjna
- burza mózgów
- metody technik relaksacyjnych
- muzykoterapia.
- zabawa organizowana i spontaniczna;
- twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
- dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
Zasady i normy postępowania
Kształcenie sposobów kulturalnego komunikowania się z otoczeniem:
- samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu
- sprzątanie swoich zabawek, układanie książek
- opieka nad swoim zwierzakiem
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi, starszymi
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam)
- dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postacie z literatury, itp.)
- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- (w sklepie, autobusie, kinie)
- poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
- rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir – vivr’u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki, itp.)
- przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew, krzewów)
- nauczenie prawidłowych zasad ekologicznego zachowania (sortowanie śmieci, rozumienie potrzeby recyklingu itp.).
Systematyczne uświadamianie dziecku prawidłowych postaw prozdrowotnych, proekologicznych i nawyków higienicznych.
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach (Zabaw typu „Cicho… głośno”, „Co byś zrobił gdyby….”, )
- czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu)
- uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody (wykorzystanie pomocy dydaktycznych „Ubieram się sam”)
- kształtowanie nawyku zjadania śniadania
- systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji
- rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów – spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym
- stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy, itp.)
- uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, zajęcia gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne itp.)
- udział w programie „ Kubusiowi Przyjaciele Natury”
- umiejętność radzenia sobie w razie choroby.
Uświadamianie dziecku konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Obcy niebezpieczny”, „Policjant moim przyjacielem”, „Bezpieczna zima’, „Bezpieczne wakacje”
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach
- przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze otrzymywane od obcych)
- przestrzeganie zakazu rozmawiania z obcymi, wpuszczania ich do domu pod nieobecność rodziców i udzielania jakichkolwiek informacji o domu i rodzinie
- omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania
- w toku zajęć scenek rodzajowych, dramy poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań
- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
- wyrobienie umiejętności wezwania pomocy w razie potrzeby
- oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu w ZOO
- spotkanie z weterynarzem – omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
- dostarczenie wzorców właściwego zachowania na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki)
- zorganizowanie quizu „Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze”
- przedstawienie teatralne w wykonaniu przedszkolaków „Kto tam?”
Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad współżycia w grupie rówieśniczej.
Kontroluj swoje zachowanie
- ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:
- zgodnego zachowania się podczas zabaw
- kulturalnego włączani się do zabaw kolegów
- korzystania ze sprzętu i zabawek
- mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów
- porozumiewania się umiarkowanym głosem
- przestrzeganie zasad podporządkowania się dyżurnym np. łazienka, sala
- ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów
- reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę
- uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów)
- uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych
- zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru)
- poznawanie wzorców właściwego zachowania (postawa nauczyciela, postacie z literatury)
- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
- poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych
- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury
- rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
- podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań
- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
- podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach
- włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka
- systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań
- i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby
- uczenie tolerancji i zrozumienia dla odmienności
- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
- przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej i umiejętnego radzenia sobie w dalszym życiu.
Bądź koleżeński
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenie się nimi)
- uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni
- słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom
- wyrabiane nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie ręką, itp.)
- sprawianie radości choremu koledze przez: wspólne napisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych)
- sprawianie radości innym dzieciom przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)
Zapoznanie dzieci z tradycjami rodzinnymi i narodowymi.
- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach.
- wykonanie drzewa genealogicznego swojej rodziny
- prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola
- realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów: np. strażaka, policjanta, lekarza, policjanta, nauczyciela
- w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej – jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna
- zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski
- pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski
Zasady, których powinny przestrzegać dzieci w określonym wieku:
Dziecko 3-4 – letnie powinno:
- nie oddalać się od wychowawcy i rodziców,
- myć ręce przed posiłkami, po powrocie z placu zabaw oraz po wyjściu z ubikacji,
- informować dorosłych o dolegliwościach,
- zjadać urozmaicone posiłki,
- znać swoje imię i nazwisko,
- nie bawić się zapałkami,
- wystrzegać się agresywnych zachowań,
- nie szkodzić drugiemu człowiekowi,
- szanować zabawki i odkładać je na wyznaczone miejsce,
- spokojnie oczekiwać na swoja kolej w zabawie.
Dziecko 5 – letnie powinno:
- używać form grzecznościowych,
- okazywać szacunek dorosłym,
- używać umiarkowanego tonu głosu,
- ubierać się stosownie do temperatury powietrza,
- nie oglądać zbyt długo telewizji,
- bawić się w miejscach do tego przeznaczonych,
- nie przyjmować prezentów od obcych,
- przestrzegać zasad ruchu drogowego,
- znać swój adres zamieszkania,
- nie dotykać urządzeń elektrycznych bez nadzoru dorosłych,
- szanować cudzą własność,
- dbać o porządek wokół siebie,
- kulturalnie zachowywać się w miejscach publicznych,
- przestrzegać reguł współżycia w grupie,
- umieć wygrywać i przegrywać.
Dziecko 6 – letnie powinno:
- dostrzegać i rozumieć potrzeby innych oraz akceptować ich odmienność,
- nie korzystać zbyt długo z komputera,
- przestrzegać zawartych umów,
- słuchać co mówią inni,
- pomagać młodszym lub mniej sprawnym dzieciom,
- zachować się spokojnie podczas, gdy inni odpoczywają,
- zaopiekować się osobą starsza lub chorą,
- posiadać umiejętność kulturalnego zachowania się przy stole,
- znać konsekwencje łamania ustalonych reguł zachowania,
- znać sposoby bezpiecznego rozładowywania napięć,
- samodzielnie rozwiązywać konflikty i nieporozumienia,
- umieć sprawić przyjemność drugiemu człowiekowi,
- potrafić wyrazić opinię i zareagować odpowiednio na negatywne zachowanie innych,
- potrafić przeprosić i przyznać się do winy,
- czuć potrzebę pogłębiania własnej wiedzy i rozwijania zainteresowań,
- być dumnym z przynależności narodowej.
Dziecko 7 – letnie i starsze (niepełnosprawne) powinno:
- odpowiednio zachować się w razie zagrożenia (zwrócenie się o pomoc),
- korzystać z pomocy innych w razie potrzeby,
- zwrócić się o pomoc do drugiego dziecka lub dorosłego, jeśli nie radzi sobie samo,
- wyrażać własne uczucia, emocje oraz oczekiwania wobec innych.
Bibliografia
- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysza M., Metody Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WsiP, Warszawa 1996r.
- Faber A. Mazlish E. Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992
- Generowicz W., Różewicz L., Witosławska M., Wruk S., Mamo, tato!- pomóżcie mi zrozumieć i odkryć siebie, Płock 2004r.
- Gniesbeck J., Zabawy dla grupy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999r.
- Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991r.
- Sawicka A., Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1998r.
- Walczyna J., Kształtowanie postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1978r.
Podstrony sekcji: