Profilaktyka logopedyczna to zbiór działań mających na celu zapobieganie zaburzeniom mowy i komunikacji. Obejmuje ona trzy główne poziomy:
- Profilaktyka pierwszorzędowa: Promowanie prawidłowego rozwoju mowy i komunikacji, kierowane do wszystkich grup wiekowych.
- Profilaktyka wtórna: Przeprowadzanie badań przesiewowych wśród dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym, aby wykryć ewentualne zaburzenia mowy.
- Profilaktyka trzeciorzędowa :Rozpoczęcie terapii logopedycznej, w każdym przypadku, w którym rozpoznano nieprawidłowości, czyli podjęcie kroków mających na celu zminimalizowanie skutków wad wymowy, które są już u dziecka obecne.
Profilaktyka logopedyczna jest ważna, ponieważ wczesne wykrywanie i interwencja mogą znacząco poprawić rozwój mowy i komunikacji u dzieci.
Znaczenie profilaktyki logopedycznej
Według słownika logopedycznego profilaktyką logopedyczną określa się „kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci od najwcześniejszego okresu ich życia, dbanie o właściwą stymulację w początkach rozwoju mowy tak, by nie dopuścić do jakichkolwiek zaburzeń w jej rozwoju”. Inaczej mówiąc, profilaktyka to działania prewencyjne, dzięki którym można bardzo szybko zauważyć nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka i komunikacji, co daje szansę na szybkie wdrożenie leczenia i terapii logopedycznej.
Warto zaznaczyć, że profilaktyką logopedyczną nie zajmuje się tylko logopeda. Jako że jest to bardzo obszerna dziedzina, niezwykle dużą rolę odgrywają w niej lekarze, ortodonci, stomatolodzy, foniatrzy, neurolodzy, laryngolodzy, a także fizjoterapeuci i terapeuci SI (integracji sensorycznej), którzy ściśle ze sobą współpracują (a przynajmniej powinni), wspólnie sprawując opiekę nad małym pacjentem, szczególnie gdy znajduje się on w grupie ryzyka (np. jest wcześniakiem).
Wyróżnia się III poziomy profilaktyki logopedycznej:
- I poziom (profilaktyka pierwszorzędowa) obejmuje działania, których celem jest promowanie prawidłowego rozwoju mowy wraz z komunikacją. Działania te kierowane są do wszystkich, zarówno najmłodszych dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym, jak i dzieci w wieku szkolnym, młodzieży i osób dorosłych. Chcąc dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, organizowane są warsztaty, porady czy wykłady dla rodziców i opiekunów, na których dorośli mają okazję poznać kalendarz rozwoju mowy dziecka, zaburzenia mowy i jej wady, a także przyczyny zaburzeń mowy i komunikacji.
- II poziom (profilaktyka wtórna) obejmuje szereg badań przesiewowych, które wykażą zaburzenia lub zakłócenia w rozwoju mowy u dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym. Jeśli w badaniu przesiewowym wyjdą nieprawidłowości, wówczas dziecko jest kierowane na pełne badanie logopedyczne.
- III poziom (profilaktyka trzeciorzędowa), czyli rozpoczęcie terapii logopedycznej, w każdym przypadku, w którym rozpoznano nieprawidłowości, czyli podjęcie kroków mających na celu zminimalizowanie skutków wad wymowy, które są już u dziecka obecne.
Kiedy rodzic powinien się niepokoić?
Istnieje wiele sygnałów w zachowaniu dziecka, które powinny zwrócić szczególną uwagę rodzica. Oto kilka z nich:
- dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
- w pierwszym roku życia dziecka rodzic nie obserwuje głużenia i gaworzenia (które tym bardziej jest martwiące, bowiem gaworzenie jest świadome, a jego brak może świadczyć o zaburzeniach związanych ze słuchem),
- brak pojawiania się pierwszych prostych słów, takich jak baba, mama, pod koniec 1. roku życia,
- kiedy dwulatek ma bardzo ubogi słownik czynny,
- gdy starsze dziecko powinno już mówić trudniejsze głoski, a wciąż zastępuje je łatwiejszymi, np. zamiast sz, rz, cz, dz pojawia się stale s, z, c, dz,
- kiedy dziecko jest stale przeziębione, ma otwartą buzię, przez którą oddycha.
Profilaktyka logopedyczna – wskazówki dla rodziców
Każdy rodzic może sam dbać o profilaktykę logopedyczną swojego maluszka, przestrzegając kilku ważnych zasad.
- Nie mów do dziecka pieszczotliwie.
- Warto karmić dziecko piersią, ponieważ podczas ssania piersi narządy artykulacyjne dziecka wykonują ruchy obecne podczas mówienia.
- Jeśli karmisz dziecko z butelki, wybierz odpowiednie do tego smoczki (o profilu najbardziej zbliżonym do brodawki matki).
- Wzbogacaj dietę swojego dziecka w pokarmy o różnej konsystencji.
- Regularnie odwiedzaj z dzieckiem stomatologa i w razie potrzeby ortodontę.
- Zwróć uwagę, czy dziecko oddycha przez nos.
- Zwróć uwagę, czy dziecko chrapie w nocy.
- Jeśli zauważysz, że rozwój Twojego dziecka odbiega od rozwoju jego rówieśników, warto skontaktować się z logopedą, który sprawdzi rozwój mowy Twojej pociechy, da wskazówki do dalszej pracy lub zadecyduje o konieczności rozpoczęcia terapii logopedycznej.
- Jeśli Twoje dziecko ma wadę wymowy, musisz być świadomy, że samo z niej nie wyrośnie!
- Jeśli dysponujesz czasem i środkami, zapisz dziecko na zajęcia dodatkowe z zakresu np. logorytmiki, rytmiki czy muzyki.
- Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i nawet jeśli odbiega ono nieco od rówieśników, nie musi to oznaczać, że dzieje się coś złego!
Profilaktyka logopedyczna umożliwia szybkie działanie i zapobieganie ewentualnym skutkom zaburzeń mowy, a także zaburzeniom towarzyszącym. Warto trzymać pieczę nad rozwojem swojego maluszka, bo jak już wcześniej wspomniano „lepiej zapobiegać niż leczyć”.
Źródła:
- Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, pod red. K. Węsierskiej, N. Moćko, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
- E. M. Skorek, Profilaktyka logopedyczna w literaturze polskiej na przełomie XX i XXI wieku, [w:] Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Uniwersytet Zielonogórski 2017.
E. M. Skorek, Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Impuls, Kraków 2005